Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vechtende kalkoenen

  • marjolein

    Kan iemand mij een goed suggestie geven wat ik aan mijn twee vechtende kalkoenenzusjes moet doen?

    Ze zijn ongeveer 1,5 jaar oud, het ging toto nu toe altijd goed, nu vechten ze tot bloedens toe.

    Heeft iemand ook deze ervaring gehad?

    Marjolein.

  • eucalypje

    kalkoenen kennen een rangorde en mogelijk zijn ze dit aan het uitvechten.

    weet niet of ze genoeg ruimte hebben, kunnen wroeten etc.

    vaak keert er rust terug als er meerdere dames zijn en 1 heer aangezien dit de meest natuurlijke combinatie is.

    kom je er niet uit dan zit er niets anders op dan ze uit elkaar te halen als andere opties en aanpassingen niet haalbaar zijn. want het zijn niet altijd lieverdjes, en nog sterk ook.

  • travistar

    Bij ons gingen ze versneld de pan in, en wel die met de meeste verwondingen.

  • gradje

    kalkoenen zijn kalkoenen en geen mensen. Ze gaan dus met elkaar om, zoals kalkoenen dat plegen te doen. Ze weten ook niet (meer) van elkaar, dat ze zusjes zijn. Ik betwijfel sowieso, dat vogels (kalkoenen) familiale gevoelens voor elkaar kunnen voelen. Ik denk dan alleen maar aan al die drama's in nesten met jongen, waarin de oudste en sterkste jongen er alles aan zullen doen om hun jongere broertjes of zusjes er uit te werken, zodat ze zelf meer voedsel krijgen van de ouders. Ze zien elkaar gewoon als 2 verschillende kalkoenen van hetzelfde geslacht en dus als concurrenten van elkaar.

    Ik weet niet veel over het gedrag van volwassen kalkoenen, maar ik kan me zo voorstellen, dat ze elkaar gaan (of blijven) bevechten, omdat ze concurrenten zijn. Dat is in de dierenwereld (en zeker in de vogelwereld) meer schering dan inslag. Of het helpt om er een mannetje bij te zetten weet ik niet. het zou kunnen. Maar als niks anders helpt, dan helpt alleen maar uit elkaar zetten, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien.

  • akke

    Gradje, ik heb sterk de indruk dat je nog nooit een kalkoen hebt gezien. Kalkoenenkuikens zijn nestvlieders. Dat houdt in dat na het uitkomen van de eieren ze met moeders op stap gaan om voedsel en drinken te zoeken. Je moet dus zorgen dat er een paar voederbaken met piepkuikenvoer en een paar drinkbakken klaar staan waarmee ze allen aan hun trekken komen. Dus niks geen gevechten en uit het nest gooierij. Dat doen alleen koekoekkuikens maar dat zijn toch geheel andere dieren.

    Vechtende kalkoenen komen maar zelden voor als je ze goed verzorgd. Als je alleen twee vrouwtjes hebt dan zullen er wel gevechten uitbreken om de pikorde in te stellen. Als ze beiden even sterk zijn dan kan dat lang duren. Een haan erbij zetten is dan de beste oplossing want die zijn van nature de baas als ze niet te jong zijn. Zonder haan kan je proberen om de hen van achteren op te pakken en even stevig beet te houden. Vaak zijn ze dan flink geïntimideerd en vechten niet verder. Met kalkoenen moet je altijd rustig omgaan dan zijn het heel lieve en gevoelige dieren. Van de week zat mijn kalkoenhaan nogal fel een kip achterna. Dat verhinderde ik na de tweede keer en sprak hem boos toe. Beledigd liep hij de schuur uit en ging buiten boos naar binnen liggen kijken. Nadien heeft hij de kippen met rust gelaten.